יום רביעי, 30 בספטמבר 2015

הצגת שלושה רעיונות אליהם נחשפתי בהרצאתו של ד"ר אלון הסגל.

הרצאה מעניינת. (אגב, למדתי ב 2 קורסים מקוונים של הסגל בלימודי מידע - מסלול ניהול ידע , תואר שני בבר אילן . לא פגשתי אותו פנים-אל-פנים מעולם.)


רעיון 1


התגברנו על מגבלות הזמן והמרחק באמצעות אמצעים טכנולוגיים - צמצום באמצעות טכנולוגיות דיגיטליות עד כמעט אפס. תקשורת עם והפעלת אנשים באמצעות טכנולוגיה  - היכולת הזו הפכה ל"טבעית". תווך אפס וזמן אפס


כיצד הוא נוגע בי כאיש חינוך - איזה תובנה, קושי, ספק, שאלה או התלבטות הוא מעורר בי?


צמצום המרחק והזמן לתווך כמעט אפס משפיע מאד על מה שאני אוהב מאד לעשות במסגרת העבודה שלי כמורה: לבנות גשרים בין תלמידי ובית הספר בו אני מלמד לבין תלמידים ובני נוער מחו"ל (הן בתי ספר כלליים והן של הקהילה היהודית במדינה מחו"ל). למעשה, הצמצום הזה מדרבן אותי להיכנס לפרויקטים ושיתוף פעולה עם עמיתים מחו"ל. כבר צברתי ניסיון מסוים בכך, אני מאד מקווה שיהיה עוד בהמשך שנת הלימודים הנוכחית (יש כבר התחלת קשר עם בית ספר מהאיים הקנריים - אי בשם LA GOMERA, ספרד. ייתכנו גם נוספים, השנה הכל במסגרת הוראת ספרדית שפה זרה, בעוד שבעבר זה היה במסגרת הוראת אנגלית)


רעיון 2: התחברות לעולם הילדים


משפיע כוון שכאיש חינוך אני לא צריך להיות מנותק מעולם הילדים.
תפיסה של שיתוף פעולה בין בני נוער - "חוזקות" שבאות ממרחב דיגיטלי אחר שיש לו כוחות.
וויתור על המרחק שלנו - יש בחירה להיכנס לקהילות לפפי תוכן / תחומי עניין.
יש לקחת את זה בחשבון


כיצד הוא נוגע בי כאיש חינוך - איזה תובנה, קושי, ספק, שאלה או התלבטות הוא מעורר בי?
שוב להתייחס למציאות הזו, להתחבר גם באמצעות מרחבים ווירטואליים.
קבוצות מתפתחות, אפשר לחבר בין תלמידים הלומדים בבתי ספר שוניים וכולה. התזוזה של קשרים במרחב הווירטואלי מהירה.
תלמידינו אינם קבוצה סטטית אלא בתזוזה תוך כדי יצירת קשריים חדשים עם אחרים כל הזמן.


רעיון 3:י ללמד איך ולא מה
יש ללמד את התלמידים איך מחפשים את המידע ולא לתת את המידע עצמה. זה נאמר לגבי חיפוש מידע, אבל זה מעבר לזה. אפשר ללמוד הרבה
יכולת שלנו לייצר מרחבים כגון SECOND LIFE כדרך ללמד איך עושים דברים: לפתח פרופיל דמות ע"י חקירה, דמיון, משחק. זה הופך לדבר אמתי כפי שתלמידים רבים רגילים ממשחקי מחשב.


כיצד הוא נוגע בי כאיש חינוך - איזה תובנה, קושי, ספק, שאלה או התלבטות הוא מעורר בי?
צריך לשלב משחקים בתהליך ההוראה.
קושי: ניסיתי ללמוד את זה, ואני מתקשה כי אני לא "מחובר" לעולם מדומיין וכד'. ובכל זאת, אצטרך להתרגל.
רצוי כפי שהמרצה אומר לשלב למידת חקר בעולם וירטואלי - התלמיד בונה את שאלת החקר.
להנחותכמתודולוגיה - לצאת מה נתינה / העברה של מידע ומתן תשובות
להנחות איך לצאת מהשאלה לפתרון, להסביר את גבולות השיח, אתיקה, להתרגל להפניית התלמידים למומחים ומקורות מידע
יש הרבה אפליקציות המאפשרות לבנות עולם חדש / מדומיין.
המעבר יוצר חברה שונה, אחרת

וחשוב מאד: אנחנו צריכים ללמוד (להבין) את המאפיינים (המשמעות) של הסיברספייס כי כולנו נמצאים שם. זה העולם בו אנחנו נמצאים.

היה מעניין
אדוארדו לינה
מורה בתיכון קוגל בחולון
תחום: ספרדית (גם מורה לאנגלית)

2 תגובות:

  1. בקשר לאיך ולא מה.
    אני שומעת על זה מאז שאני מורה. הבעיה היא שרק בעלי סגולה יכולים ללמוד מתמטיקה ( אני מדברת על תחום הדעת שלי) לבד מהמקורות מסוג כלשהו. כמובן אני מדברת לא על מתמטיקה פשוטה ( בפשוטה מצב לא הרבה יותר טוב).

    השבמחק
  2. אדוארדו שלום,
    ראשית, שמחה על שניתנה לך ההזדמנות להכיר את האיש גם פנים אל פנים :)
    מאוד מתחברת לתחושתך בנוגע לכך שהטכנולוגיה משמשת גשר בין אנשים וקהילות.
    לגבי פעילות בעולמות ווירטואלית - ממליצה לעקוב אחר עשייתה של קרן אלימלך בשילוב עולמות ווירטואליים בהוראת האזרחות וההיסטוריה.
    https://www.youtube.com/watch?v=4ev4vpt3rug

    השבמחק